Mateřská škola:
M. Majerové 1910
Svitavy
568 02
 
menu
 
MŠ, M. Majerové 1910, Svitavy, 568 02
 
Obecná charakteristika školy Mateřská škola je trojtřídní a provoz jednotlivých tříd je uzpůsoben potřebám školy a personálním možnostem. Je umístěna v jednoúčelovém zařízení, které se skládá ze tří budov pavilonového typu. Dvě budovy obsahují třídy dětí, ve třetí budově je hospodářské zázemí školy. Mateřská škola leží v sídlištní zástavbě a je posazena ve velké zahradě upravené pro pobyt dětí. Vybavení školy, která slouží svému účelu již 27 let, odpovídá rozvojovým potřebám školy a je postupně obměňováno v závislosti na objemu finančních prostředků. Součástí školy je školní jídelna, která zajišťuje celodenní stravování dětí v souladu s platnými předpisy. Opravy v objektu školy jsou prováděny průběžně, podle potřeb. Zařízení jednotlivých tříd je přizpůsobeno individuálním potřebám, věkovým odlišnostem i skupinovým činnostem dětí. Třídy jsou upraveny tak, aby poskytovaly dětem příjemné a podnětné prostředí pro jejich celodenní pobyt a umožňovaly dostatečné uspokojení jejich hrových potřeb, zajistily přiměřené soukromí a rozvíjely kognitivní a sociální kompetence dětí. Velikost tříd umožňuje bohaté členění koutků, jejichž zaměření je stále rozšiřováno s ohledem na zájmy dětí. Většina vybavení tříd je umístěna tak, aby byla volně přístupná dětem k samostatnému použití při dodržení dohodnutých pravidel. Vybavení hračkami, pomůckami a materiálem odpovídá počtu a věku dětí a je stále doplňováno a obohacováno.
Podmínky vzdělávání Mateřská škola klade důraz na to, aby se děti i dospělí cítili v prostředí mateřské školy dobře, jistě a bezpečně. Prostředkem pro naplnění tohoto záměru u dětí je vytváření heterogenních tříd, které umožňují zachování sourozeneckých vazeb a navázání trvalejších vztahů s vrstevníky. Sociální klima jednotlivých tříd je odrazem chápání dětství a jeho specifik konkrétními pedagogy a silně ovlivňuje další vývoj dítěte. Učitelky se snaží o empatický přístup k dětem, musí respektovat individuální potřeby dětí, reagovat na ně a napomáhat k jejich uspokojování. Zajišťují, aby děti nebyly neúměrně zatěžovány a nuceny ke spěchu, aby měly rovnocenné postavení a žádné z nich nebylo zvýhodňováno či naopak zesměšňováno, podceňováno apod.. Záměrem mateřské školy v této oblasti je vedení dětí ke svobodnému projevu a rozhodování, samostatnosti a vědomí potřebnosti určitých pravidel, která jsou jasně a srozumitelně stanovena po dohodě s dětmi. Důraz je kladen především na pocit bezpečí, přátelské vztahy mezi dětmi, mezi dětmi a dospělými, vzájemnou kooperaci a pomoc druhým. Tuto atmosféru vytváří v první řadě učitelka, která jedná s dětmi z pozice partnera, který je vždy ochoten dítě vyslechnout a pomoci mu, přistupuje k dětem empaticky a respektuje jejich důstojnost, vytváří klidnou atmosféru ve třídě, pozitivně děti motivuje a je schopen ocenit jejich úspěchy. Atmosféru ve třídě, tzv. skryté kurikulum, je nutné dlouhodobě rozvíjet a je jedním z nejdůležitějších závazků v práci předškolního pedagoga.
V rámci optimálního přechodu dětí z rodiny do mateřské školy se pedagogové řídí projektem minimalizace adaptačních projevů, jehož realizace je prospěšná nejen nově příchozím dětem, ale napomáhá vytváření klidné a pohodové atmosféry ve třídě. Mateřská škola si uvědomuje význam hry v životě dítěte, pro které je potřebou a hlavní činností. Pro pedagoga je hra dítěte důležitým diagnostickým prvkem, který umožňuje rozpoznat vývojovou úroveň dítěte, popřípadě odchylky a náznaky možných komplikací. Spontánní aktivity dětí jsou ponechány v kompetenci dětí, učitelka napomáhá dětem v naplnění jejich potřeb a dbá o podnětnost prostředí třídy. Řízené aktivity jsou podřízeny zájmu dětí, jsou společně konzultovány a plánovány, jejich průběh je přizpůsoben vývojovému stupni jednotlivých skupin dětí. Naplňování tohoto záměru je podmíněno využíváním forem práce spojených s hrou a aktivitou dětí v maximální možné míře. Mateřská škola je ve svém programu zaměřena na oblast environmentální, která je zdůrazněna ve většině aktivit školy. Vzhledem k umístění mateřské školy a možností kontaktu s přírodou v blízkém okolí se prohloubení této oblasti nabízí a je důležitým momentem ve stavbě kurikula. Odráží se především v rozvoji povědomí dětí o přírodním a kulturním prostředí, kterým je dítě obklopeno, vytvářením pozitivního vztahu k němu, ochrany a vytváření životního prostředí, úzce však souvisí i s morálními aspekty - úcta k životu a jeho ochrana. Součástí je seznamování s odlišnými kulturami a širšími souvislostmi světa i planety Země. Mimo tuto oblast však školní vzdělávací program respektuje všechny oblasti rozvoje dítěte a v maximální možné míře se snaží o naplňování všech cílů předškolního vzdělávání.